قطعا یکی از اصلی ترین دغدغه های افراد برای مراجعه به مراکز زیبایی و لیزر موهای زائد عدم نظافت و ضدعفونی کردن دستگاه لیزر می باشد.

نحوه ضدعفونی کردن دستگاه لیزر موهای زائد

اخیرا به دلیل گسترش ویروس HPV (زگیل تناسلی) نگرانی ها بابت این موضوع افزایش پیدا کرده است پس اکیدا توصیه می شود افرادی که با این دستگاه در مراکز زیبایی، کلینیک ها و سالن ها سر و کار دارند حتما دستگاه را به صورت کامل ضدعفونی کرده و از این طریق مانع گسترش این ویروس شوند.

متاسفانه این ویروس مهمترین علت ابتلا به سرطان دهانه رحم بوده و در صورت رعایت نکردن بهداشت در زمان لیزر موهای زائد واژن از فرد مبتلا به افراد دیگر انتقال پیدا خواهد کرد، به همین دلیل رعایت بهداشت و ضدعفونی کردن دستگاه در مراکز مختلف اهمیت بالایی دارد.

دستگاه هایفو دابلو

این دستگاه ساخت کره جنوبی میباشد. نسل اول دستگاه های هایفو از شرکت هیرونیک با و نسل دوم آن دستگاه هایفو دابلو اس تولید و به بازار عرضه شده است.

تفاوت دستگاه اولترا و دابلو

همانطور که اشاره شد این دستگاه در گروه بهترین دستگاه هایفو قرار دارد، از جمله اصلی ترین تفاوت های دستگاه هایفو اولترا و دابلو میتوان به موارد ذیل اشاره کرد:

·         کشور سازنده

دستگاه هایفو دابلو ساخت کشور کره جنوبی بوده و توسط شرکت هیرونیک تولید شده و هایفو اولترا ساخت کشور چین است و توسط شرکت های مختلفی تولید و عرضه می شود.

·         تکنولوژی

هر دو دستگاه برای جوانسازی پوست از امواج اولتراسوند استفاده کرده و به همین دلیل تکنولوژی دستگاه اولترا و دابلو یکسان است.

·         قیمت

از آن جایی که قیمت دستگاه هایفو دابلو گران تر از قیمت دستگاه هایفو اولترا است به همین دلیل هر جلسه درمان با این دستگاه در مقایسه با هایفو اولترا هزینه ی بیشتری خواهد داشت.

ضایعات پیگمانته پوست

ضایعات پیگمانته یکی از مشکلات پوستی می باشد در حقیقت این ضایعات به صورت لکه هایی بر روی پوست پدیدار میشوند که رنگ آن ها با پوست متفاوت است. ضایعات پیگمانته به صورت سطحی یا عمیق به شکل های مختلف کک و مک، لکه های پوستی و خال بر روی پوست نمایان می شود.

این ضایعات پوستی به دلایل مختلفی از جمله مشکلات هورمونی، بیماری ها، بارداری و قرار گرفتن در معرض مستقیم نور خورشید ایجاد خواهند شد. چنانچه در بخشی از پوست تولید ملانین بیش از حد طبیعی باشد پوست تیره و در صورتی که کمتر باشد آن بخش از پوست به رنگ روشن تبدیل خواهد شد.

بی حسی در لیزر درمانی

معمولا از طریق خنک کردن اپیدرم یا استفاده از بی حس کننده های موضعی در محل درمان بی حسی انجام خواهد شد. البته این موضوع که کدام روش بی حسی برای درمان با لیزر مناسب تر است بستگی به مدت زمان درمان، میزان تحمل بیمار، نوع درمان و استفاده از دستگاه لیزر خواهد داشت.

به عنوان مثال برای درمان هایی مانند رفع موهای زائد معمولا از روش های خنک کننده ی تماسی مانند کیسه یخ یا داروهای موضعی به منظور بی حسی استفاده می شود اما چنانچه درمان به منظور جوانسازی و روشی تهاجمی صورت بگیرید حتما باید علاوه بر استفاده از بی حس کننده های موضعی داروهای خوراکی ضد درد نیز برای بیمار تجویز شود. با توجه به اینکه برخی از افراد با این سوال مواجه می شوند که ایا بی حسی اثر لیزر را کم میکند ؟ باید گفت استفاده از بی حسی برای کاهش درد به شدت توصیه می شود پس با توجه به اینکه برخی از افراد این نظر را دارند باز هم استفاده از روش های بی حسی توصیه می شود.

اجزاء انواع دستگاه های لیزر

نکته ی مهم برای لیزر درمانی مراقبت های قبل و بعد از لیزر درمانی است،اصلی ترین بخش در یک دستگاه لیزر موهای زائد واسطه ساطع کننده لیزر می باشد. در حقیقت این واسطه قادر به تاباندن یا ساطع کردن طول موج خاصی توسط یک لوله می باشد.

این واسطه ساطع کننده ی لیزر به شکل های جامد همانند لیزر الکساندرایت یا اندیاگ، مایع یا گاز مانند دی اکسید کربن می باشد.

از دیگر اجزای دستگاه های لیزر میتوان به منبع انرژی یا پمپ، کابل فیبر اپتیک و حفره اپتیکال احاطه کننده اشاره کرد.

شاخص های اجزای دستگاه لیزر

تمامی دارای تنظیماتی هستند که میتوان آن ها را با توجه به نوع پوست و دیگر معیارها تغییر داد، از جمله شاخص های متغیر میتوان به پهنای پالس، طول موج و… اشاره کرد.

این شاخص ها در بهترین دستگاه لیزر موهای زائد ۲۰۲۲ یعنی لیزر تیتانیوم سوپرانو نیز به شرح ذیل می باشد.

·         سرعت تکرار

سرعت تکرار به معنای سرعت تابانده شدن پالس های لیزر در واحد زمان می باشد. در صورتی که سرعت تکرار بیشتر باشد طول مدت درمان کاهش پیدا کرده و ناحیه ی مورد نظر نیز سریع تر درمان خواهد شد.

معمولا سرعت تکرار کم در ضایعات جداگانه و منفرد و در بخش های ناصاف به کار می رود.

 

سه شنبه 17 آبان 1401
بؤلوملر :